Perhatian : Semua Blog yang tidak mengguna akaun Google akan dihapuskan , Kepada semua my follower sila baca. kerana saya tidak akan bertanggungjawab jika blog anda didelete.

Uoollss nampak kan tajuk kat ats ?... Ade ase pelik tak .. atau ape ape ... Tapi ny la yang aku rasekan pepagi neyh ... terkejut dengan email dan en3 dari bloger laen yg aku terime ..

Mesty pelik kan , AHH , wat mase ny tade plek nyer lagi dah .. Uoollss sume nax taw terkezut berok aku bile pat taw sesiapa saje yang login menggunakan email yahoo , blog yer akan dihapuskan !!

OMG !  Gua dah la gune account yahoo ... Cuak gile walaupon belog aku x ramai follower tapi aku tetap sayang belog ny ... Dan sayang follower aku ..

And thats why la aku wat en3 ny tok inform supeye tak terlambat lagi tok Uooollss yg menggunakan account yahoo yer ...

Aku dapat semua ny dari belog whitey mommy dan notis asal nyer dari blogger buzz .. Notis yang dikeluarkan dalam bahasa inggeris ....!



Sila baca tutorial ini dahulu dan fahamkan baru buat. sebab saya tengok ramai yang terlepas step... dan ada juga yang saya dah state tapi masih bertanya... baca betul2 dan pahamkan baru buat... kalau sambil baca sambil buat... akan missing dan akan lost di tengah jalan . 



 1. Create akaun gmail
     [kalau dah ada... boleh terus tukar...tapi kalau belum anda...sila create yer !]

2. Sign in blog macam biasa ( guna email yahoo -contohnya ). Pergi Settings > Permissions > klik Add    Authors > Masukkan email gmail yang telah di create tadi > klik Invite.

3. Login akaun gmail > ada email jemputan > klik link untuk pengesahan ..anda akan dibawa      memasuki dashboard blog tersebut.

4. Logout dari akaun gmail tersebut dan login pula menggunakan email yang mula² ( yahoo )

5. Pergi kat Settings > Permissions > ada nickname dan email yang baru kita add tadi sebagai author. Klik grant admin privileges.

6. Nickname lama dan email lama boleh di remove, Sekarang blog tersebut menggunakan akaun gmail sepenuhnya.

[Kalau anda mempunyai lebih daripada satu blog...pastikan anda ulang proses ini ya sehingga semua blog anda menggunakan akaun Google sepenuhnya...]
 
 TUTORIAL INI KREDIT KEPADA WHITEY MOMMY DAN KAK UJIE .. KALAW ADE YANG MASIH TAK FAHAM BOLEH PERGI KE BELOG KAK KUJIE DAN WHITEY MOMMY OKEY .. AKU PUN SEDANG BERUSAHA MENYELAMATKAN BELOG NIEY .. APE2 TANYER OKEY =)

 Untuk Uoollss yg masih tak faham disini aku sertakan salinan dewi bahasa melayu dari notis google :

Dihantar oleh Brett Wiltshire, Operasi Produk

(Mesej ini hanya berlaku untuk sebahagian kecil daripada pengguna yang tidak log masuk ke Blogger sejak 2007. Jika anda telah login ke Blogger minimal satu kali sejak 2007, anda tidak akan terjejas dan boleh mengabaikan mesej ini.)

Ada saat awal dalam hidup Blogger di mana kami harus kami sendiri, sistem akaun peribadi untuk menangani pengesahan login. Mulai tahun 2006 semua akaun Blogger baru dicipta dengan menggunakan sistem Google akaun rasmi, dan kemudian pada tahun 2007 kami mulai proses pemindahan semua pengguna warisan kita kepada sistem akaun Google. Sekarang, empat tahun kemudian, kami akhirnya di rumah peregangan peralihan. Untuk sejumlah alasan teknikal dan operasi, kami telah memutuskan untuk akhirnya menghentikan sokongan kami untuk berhijrah akaun warisan dan blog selepas 25 Jun 2011. Jadi jika anda mempunyai akaun Blogger dan tidak masuk sejak 2007, anda akan kehilangan akses kepada akaun dan isi yang berkaitan secara kekal kecuali jika anda mengemas kini kepada sistem Akaun Google sebelum 25 Jun.

Mengemas kini kepada sistem akaun baru mudah dan harus mengambil hanya beberapa minit. Kami benar-benar nilai semua kandungan yang telah dibuat di Blogger dan kita berharap bahawa orang sebanyak mungkin akan kembali blog mereka. Jika anda telah mengelakkan tugas ini untuk sementara ini, kami menggalakkan anda untuk kepala ke laman penghijrahan Legacy dan mengemas kini akaun anda.

Kami akan menghantar notis serupa akhir pekan ini melalui e-mel kepada semua alamat e-mel yang berkaitan dengan akaun warisan kita miliki di dalam sistem database. Dalam beberapa minggu kita juga akan membuat pengumuman lain di sini di Buzz, dengan update yang lebih khusus tentang peralihan.

Jika anda mempunyai sebarang soalan lain tentang proses ini, sila beritahu kami dengan posting masalah anda di bahagian Masuk Forum Bantuan kami.


 
Ouh , Berterime kasihlah pada PAKCIK google oke :) 



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
ALL RIGHT RESERVED BY SYA WHITELOTUS