Tips memilih Sahabat




Sya nak sharekan sedikit tips memilih sahabat untuk awak semua ((:




1 - pilihlah sahabat yang suka melindungi sahabatnya, dia adalah hiasan diri kita.. dan jika kita dalam kekurangan nafkah, dia suka mencukupi keperluan.

2 - pilihlah seorang sahabat yang apabila awak menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuan, dia suka menerima dengan rasa terharu. Jikalau ia melihat kebaikan yang ada pada diri awak, dia suka menghitung-hitungkan (menyebutnya).


3 - pilihlah seorang sahabat yang apabila awak menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuan dari awak , ia suka menerima dengan rasa terharu dan dianggap sangat berguna.. dan jika ia mengetahui mengenai keburukan diri awak  ia suka menutupinya.



4- pilihlah sahabat yang jikalau awak meminta sesuatu daripadanya, pasti ia memberi. Jikalau awak diam, dia mula menyapa awak dulu.. dan jika ada sesuatu kesukaran dan kesedihan yang menimpa diri awak dia suka membantu dan meringankan awak serta menghiburkan awak .



5 - sahabat yang jikalau awak berkata, ia suka membenarkan ucapan dan bukan selalu mempercayainya saja. Jikalau awak mengemukakan sesuatu persoalan yang berat dia suka mengusahakannya dan jika awak berselisih dengannya, dia suka mengalah untuk kepentingan awak .


Dalam memilih sahabat kita hendaklah memilih sahabat yang baik agar segala matlamat dan hasrat untuk memperjuangkan Islam dapat dilaksanakan bersama-sama sahabat yang mulia.



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
ALL RIGHT RESERVED BY SYA WHITELOTUS